Havscamping i norr

Insänd av on dec 1, 2017

När vi planerar vår campingsemesgter varje år så försöker vi att variera oss. Vi vill se olika delar av Sverige som också har olika saker att erbjuda, en del områden har havsliv, andra har mer citypuls och en del upplevelser kring berg, fjäll eller skog. För att bara nämna några.

Ett område vi tidigare inte stannat till vid är Höga Kusten. Men eftersom vi faktiskt har koppling dit så tänkte vi att det verkligen var dags. Istället för att åka runt där så beslutade vi oss för att ha havscampingen Gullvik som bas, den ligger cirka en mil utanför Örnsköldsviks centrum och visade sig vara en fantastisk plats.

Campingen ligger direkt vid stranden, de har en restaurang med pubkvällar och underhållning dit många drog sig på kvällarna. Det finns dessutom en pool, barnpool, ny golfbana och andra roliga aktiviteter.

Fantastisk natur

Även om det nu mest var naturen vi var intresserade av så måste jag erkänna att det var skönt att det fanns så många andra alternativ till aktiviteter också. De naturaktiviteter som finns alldeles runt hörnet i Gullvik är verkligen toppklass, mycket bättre än vi någonsin kunnat tänka oss.

Det första vi gjorde efter att ha installerat oss på campingen var att ta en promenad bort till lättillgängliga Ögeltjärnsberget. Från campingen är det någon kilometers lätt candring fram till berget. Det finns flera stigar upp till bergstoppen och de är enkla, även för barn, bara man tar det lugnt.

Väl uppe på toppen så bjuds man på en helt underbar utsikt över skärgården och det finns även en tavla med information om vilka öar och platser man ser. Trevligt måste jag säga.

Eftersom vi hört innan att det fanns grillplats däruppe så hade vi tagit med oss parisare att grilla, inklusive en massa gott tillbehör. För den som inte vet vad en parisare är så är det som en korvskiva av hamburgerstorlek som man äter med bröd och samma tillbehör som hamburgare. Vi föredrar vår med sötsenap, ketchup, tomat och räksallad.

I närheten av grillplatsen finns flera rejäla träbord med bänkar, alla med gott avstånd från de andra. Det finns även ett utedass om det skulle bli nödvändigt.

Fototillfällen

En annan sak som var uppskattad där uppe var alla klättervänliga träd, har man barn så kan man få riktigt coola bilder därifrån. För att inte tala om foton ut över vattnet… När vi spenderat några timmar där uppe så tog vi en annan stig ner och hamnade då vid Ögeltjärn. Även där finns det grillplats och bord, inklusive ett gulligt, rejält barnbord.

Vi stannade till där en stund för att njuta av lugnet och det klara vattnet. Står man vid kanten så ser man helt tydligt trägrenar och annat på botten, det är väldigt speciellt. Däremot måste man vara försiktig vid kanten för mossan man står på är mjuk och ligger liksom över vattnet.

När vi vandrat tillbaka till campingen så var vi alla överensom att det var en härlig tur och vi bestämde oss för att gå dit och grilla sista kvällen innan vi skulle åka hem.

Den kvällen kollade vi in andra möjliga aktiviteter i närheten av campingen, vi gick med i en facebook-grupp som hade tips om utflykter runt Örnsköldsvik. Där fanns tips om en fin strand några kilometers promenad från campingen, Skatsand heter den. Innan vi lade oss för kvällen så packade vi och förberedde för mogondagens promenad till Skatsand.

Ensamma på stranden

När man går till den stranden så passerar man först mångra otroligt fina strandhus. Någon sa att det före detta hockeyproffset Marcus Näslund äger ett av de största husen där.

Efter att man passerat alla hus så kommer man till en skogsstig som slingrar sig längs kustlinjen, väldigt mysig och många fototillfällen utlovas där. Man kan välja att gå på själva stranden också om man vill, men skogsstigen är mysig och man har utsikt över stranden heöa vägen. När vi väl kom fram så möttes vi av en härlig strand med nybyggt vindskydd, grillar och utedass. Allt väldigt fräscht. Det var dessutom bara ett annat par med hund där och stranden är rätt lång så vi kände oss nästan ensamma ändå. De gick dessutom efter en stund så vi fick hela stranden för oss själva.

Även om vår semester va fylld av aktiviteter så fanns det stunder varje dag då jag bara kunde slappna av och koppla bort. Förutom att lyssna på ljudböcker så spelar jag gärna kortspel online eller så lägger jag korsord. Jag kan tycka att det är ett enkelt sätt att roa sig och mobilen finns ju alltid tillgänglig, därför spelar jag gärna i bilen också, när jag inte kör då förstås.

Jag kan verkligen rekommendera att campa i Gullvik, såväl campingen som staden och naturen var fantastisk om man gillar natur.